Frågor och svar

Ansökan om andrahandsuthyrning skickas in på Simplekos portal. Logga in med BankId på https://portal.simpleko.se/kundportal/login, gå till "Din lägenhet / lokal i menyn och klicka på "Ansök om andrahandsuthyrning.

Bifoga hyreskontrakt mellan medlem och hyresgäst.

Ja, föreningen tar ut en avgift för andrahandsuthyrning i enlighet med Bostadsrättslagen. Avgiften läggs till på den befintliga månadsavgiften till föreningen. Avgiften betalas i en klumpsumma för hela uthyrningsperioden i början av uthyrningen.

Avgiften uppgår till högst 10 % av ett prisbasbelopp
per år. Om en lägenhet upplåts under en del av ett år, beräknas den högst tillåtna avgiften efter det antal kalendermånader lägenheten är
uthyrd.

Så här räknar du ut månatlig avgift för andrahandsuthyrning:
(Aktuellt prisbasbelopp x 0.1) / 12

På Simplekos kundportal kan du välja hur du vill bli aviserad om och betala avgiften. Välj t.ex. mellan e-faktura och autogiro. Logga in på kundportalen på https://portal.simpleko.se/kundportal/login för att välja metod.

Föreningens ekonomiska förvaltare Simpleko skickar ut påminnelseavgifter till medlemmar som inte betalat avgiften. Försenade avgiftsbetalningar kan ligga till grund för avhysning enligt föreningens stadgar.

Genom åren kan bostadsägare bytt förråd med varandra eller att tomma förråd övertagits när nya medlemmar flyttat in. Styrelsen ansvarar inte för att ordna i detta utan vi ber medlemmar att lösa detta sinsemellan. Krävs det att flera medlemmar byter förråd för att ställa ordningen, vänligen kontakta styrelsen för att diskutera det vidare.

Föreningen har en gemensam bostadsrättsförsäkring som täcker medlemmars bostadsrättstillägg. Observera att detta är ett komplement och inget alternativ till hemförsäkring och medlemmar behöver därför teckna egen hemförsäkring och andra nödvändiga försäkringar för privat egendom.

Om du som medlem behöver ett utdrag ut lägenhetsförteckningen, loggar du in Simplekos kundportal med BankId (se länk under Hem). Där lägger du ett ärende till Simpleko med beställningen. Du får utdraget direkt till dig som svar i ärendet.

Kontakta styrelsen och uppge de bokstäver du behöver för att ändra eller lägga till namn på ytterdörren. Lämna sedan dina gamla bokstäver i styrelsen brevlåda i entrén till A-porten.

Föreningen har ett nyckelsystem med huvudlås. Vid borttappade nycklar bekostar medlemmen att ta fram nya nycklar alternativt att byta låscylinder som fungerar med föreningens låssystem. Kontakta styrelsen i händelse av detta.

Enskilda medlemmar, eller genom mäklare, ansvarar för nyckelhantering vid överlåtelse av bostadsrätt.

Ja, alla har rätt att renovera ytskikt i sin bostad, såsom golvbyten och renovering av innerväggar. Om el ska dras om är du skyldig att använda dig av certifierade installatörer för att inte utsätta andra medlemmar för brandfara.

Vi uppmuntrar alltid boende att kontakta styrelsen innan renovering för att säkerställa att tillstånd inte krävs. Om du gör en renovering som t.ex. kräver bygganmälan och styrelsens godkännande utan att informera om detta kan du bli tvungen att återställa lägenheten. Kolla därför alltid med styrelsen först, särskilt när det handlar om kök och badrum.

Har du/ni för avsikt att renovera badrum eller kök krävs styrelsens godkännande. Styrelsen vill även se uppvisande av valda entreprenörers yrkesbevis. Även ingrepp i bärande konstruktioner kräver styrelsen godkännande. Undersök också om din tänkta renovering kräver Bygglov eller Bygganmälan hos Uppsalas Plan- och byggnadsnämd.

Förenklat har medlemmar ansvar över allt i lägenheten såsom ytterdörr, fönster, vatten och el med undantag för radiatorer. Denna ansvarsfördelning regleras i stadgarna. Om en skada uppstår i er lägenhet är det därför ofta medlemmen som bär ansvar att åtgärda.

Föreningen använder appen Boappa. Där får boende information och nyheter från styrelse, medlemmar kan kommunicera med varandra och det är även via Boappa bokning av tvättstugan sker. När ny boende flyttar in bjuds hen in via mejl.